Dłuższy poradnik
Nikorin:
Czym w ogóle jest mafia?
Mafia jest grą fabularną, (ale NIE jest to PBF) "symulującą walkę pomiędzy poinformowaną mniejszością i niepoinformowaną większością."Według ustnie przekazywanej legendy wykorzystywana była w byłym do szkolenia szpiegów i dyplomatów."
W oryginalnej wersji gra się w jednym pomieszczeniu, tak aby wszyscy zwróceni byli twarzą do siebie. Wyznacza się Mistrza Gry i losuje się karty z rolami. Na forum rolę dostaje się w prywatnej wiadomości, a cała gra mieści się w jednym wątku. Zasady gry opisane są w pierwszym poście i znajduje się tam zazwyczaj krótki opis ról i regulamin. Żeby gra na forum przypominała chociaż odrobinkę grę na żywo, najważniejszą zasadą jest nie rozmawianie ze sobą o mafii poza miejscem do tego przeznaczonym - czy to na żywo (na konwencie), czy też na chacie. Oczywiście nikt nie jest w stanie sprawdzić o czym rozmawiamy, ale nie robimy tego dla Mistrza Gry, ale dla samych siebie - żeby dobrze się bawić.
Jak więc grać w Mafię?
W Mafii nie piszemy jako ktoś, kim nie jesteśmy. Nie musimy udawać np. że na prawdę jesteśmy Policjantem, bo taką dostaliśmy rolę. To by zepsuło całą zabawę, bo wszyscy uczestnicy bardzo szybko zauważyliby, że zachowujemy się inaczej niż zawsze. W Mafii nie wykonujemy też żadnej akcji innej, niż te przewidziane w zasadach. To znaczy, że nie piszemy tekstów w stylu: "Przeszukuję pokój, a następnie idę zobaczyć malunek na ścianie", albo "Idę na górę, żeby sprawdzić drugie piętro". Zazwyczaj jedyną akcją, którą wykonujemy w wątku, jest głosowanie ("Głosuję na Nikorin, bo wydała się tekstem o braku czerwonych w grze, a normalnie nie mogłaby tego wiedzieć"), cała reszta gry polega na zwykłej rozmowie pomiędzy uczestnikami i łapaniu się za słowa "Co byście zrobili, gdybyście byli mordercami? Kogo zabilibyście najpierw?" "Hmm.. ja to bym zabił Alison, bo ona zawsze gra najlepiej"... i tak dalej.
Najważniejsze pytanie to "Jak łapać za słówka, kiedy nie widzę reakcji drugiej osoby?" - to jest chyba największy problem forumowych mafii. Dlatego właśnie ważne są jasne zasady i ciekawe role - część jawna, część ukryta. Dzięki temu możemy sprawdzać co wie która osoba, a co wiemy my i dlaczego nie wiemy tego samego co ktoś inny - może dostał inną rolę? Może ma inny cel do osiągnięcia aby wygrać?
Żeby takie łapanie za słówka miało w ogóle jakiś sens, trzeba jednak pisać. Nie bać się, że zostaniemy wykryci... że nie mamy nic ciekawego do napisania, że nie potrafimy wyciągać wniosków - jak nie będziemy pisać, to cała zabawa straci sens, a tak naprawdę KAŻDY POMYSŁ JEST DOBRY.
[align=center][/align]
Faza Dnia (FD) i Faza Nocy (FN)
Fazy Dnia i Nocy są ważnym elementem praktycznie każdej mafii. Faza Dnia służy do pisania w wątku, łapania się za słówka, wysnuwania wniosków i głosowania. Faza Nocy natomiast, zazwyczaj do wykonywania akcji naszej roli. To wtedy właśnie mają miejsca wszystkie morderstwa, szachrajstwa i sprawdzanie ról.
Oczywiście da się zrobić mafię bez FD i FN, ale nie jest to proste... kiedy zasady pisania/mordowania są jasno określone, wiemy kiedy wejść na forum i nie musimy siedzieć tutaj cały dzień czekając na wiadomość od Mistrza Gry. Możemy napisać po południu, a potem wejść w nocy tylko po to, żeby kogoś zabić i nie zajmuje nam to całego dnia.
Fazy są też ważne, ponieważ wyznaczają czas pomiędzy kolejnymi morderstwami. Wiemy czego się spodziewać rano i kiedy dostaniemy kolejne wskazówki. Wiemy także, do której godziny możemy głosować, do której pisać do MG i od której znowu pisać w wątku.
Oczywiście Fazy te nie muszą dziać się na prawdę w dzień czy w nocy... czasami Faza Dnia może trwać np. 2 dni, albo Faza Nocy służyć za przerwę dla MG w razie nagłego wyjazdu/wypadku.
[align=left]Role[/align]
Role są chyba najważniejszą częścią całej mafii. Wiadomo, że potrzebujemy tych dobrych i tych złych (w oryginale - mafiozów). Oczywiście zazwyczaj ról jest więcej niż tylko dwie i są bardzo zróżnicowane. Niektóre nie mają żadnych zdolności, a niektóre mogą aż za wiele ;P Ważny jest balans pomiędzy złymi, a dobrymi - nie może to być pół na pół, bo gra wcale nie jest taka prosta jak się wydaje i przy takim podziale ról skończyłaby się po kilku dniach. Zazwyczaj "Tym Złym" jest jedna osoba, albo jedna osoba i 1-2 pomocników... bodajże w mafii Egila "zło" przechodziło na kolejną ofiarę w przypadku zabicia. W mafii Paybacka podział był na dwa obozy - dobry i zły, przypominający oryginalną mafijną rozgrywkę.
Każda rola powinna mieć opis. Od Mistrza Gry zależy czy podzieli się nim ze wszystkimi graczami, tylko z właścicielem roli, czy może pokaże wszystkim tylko część informacji o roli, a resztę wyśle w wiadomości prywatnej.
[align=center][img=500x598]http://i205.photobucket.com/albums/bb259/tehladyrandomness/roles.png[/img][/align]
Przykładowe role:
Mafia Kici (10 - Czarna Śmierć)
Czarna Śmierć – osoba, która dokonuje mordu. Każdego dnia dokonuje linczu. Co 3 dni może zabić 2 osoby.
Chirurg – może dokonywać sekcji zwłok zmarłych, raz co 2 dni. Informacje będą dodawane w fabule dziennej.
Lekarz- osoba, która może zabrać do siebie jedną osobę.
Gdy celem Czarnej Śmierci jest osoba chroniona, wówczas nie dochodzi do morderstwa.
Kiedy celem staje się Lekarz, który ma u siebie osobę, umiera tylko Lekarz.
Psychiatra – może sprawdzić tożsamość 2 osób.
Farmaceuta – osoba, która próbuje przeżyć i odkryć sprawcę.
]Fabuła
W oryginalnej Mafii fabuła nie była konieczna do rozgrywki, ale na forum bardzo trudno byłoby się bez niej obejść. Powinna być ciekawa, przyciągająca graczy do siebie i dawać wskazówki co do sprawcy (ukryte lub nawet fałszywe, aby rozgrywka nie była nudna). Dobrym pomysłem są obrazku lub rysunki (patrz: Mafia Youheia, nr 16) czy kolorowe napisy, różne ozdobniki, ładna czcionka (patrz: Mafie Kici). Gra powinna być przyjemna i stworzona dla przyjemności i swojej i graczy, tak więc warto zadbać o oprawę graficzną, jak i o język w samej fabule. Nie musi być on wyszukany, kwiecisty, ani całkowicie bezbłędny, ale warto skorzystać z chociażby automatycznego poprawiania błędów w przeglądarce czy Wordzie.
Dobra fabuła powinna zawierać informacje o każdym morderstwie - krew, flaki, narzędzie zbrodni... to dla nich właśnie gramy w Mafię! Zawsze zabawnie czyta się o śmierci własnej lub swoich znajomych z forum (strasznie to brzmi swoją drogą), więc warto zadbać o ciekawe morderstwa, nie tylko zwykłe sztylety czy trucizny.
Jeśli chodzi o tematykę Mafii - nie musimy się ograniczać do mafii samej w sobie... możemy puścić wodze fantazji i wkręcić w naszą historię kosmitów, wampiry, magię, czarnoksiężników, kowbojów, czy no nie wiem... syreny i Kubusia Puchatka! Niech będzie ciekawa i klimatyczna. Jeśli o jedzeniu - zróbmy smaczne role (znowu mafia Kici), jeśli dzieje się w rezydencji - zróbmy pokojówki, czemu nie? (patrz: Mafia Egila, nr 2)
Warto przygotować sobie przed grą pierwszą i ostatnią fabułę (tak ostatnią! uczcie się na moich błędach, bo w Mafii nr 7 do tej pory nie ma zakończenia!!), a także ogólny zarys tego, jak chce się przeprowadzić grę - możemy zrobić już opisy morderstw i tylko wstawić później odpowiednie nicki. Dobrze jest ułatwiać sobie zadanie, zamiast komplikować i pisać z samego rana na kacu ;P
Jak poprowadzić pierwszą mafię?
Żeby poprowadzić pierwszą mafię, wypadałoby najpierw zagrać w jedną lub kilka mafii innych ludzi, przeczytać ten wątek lub kilka CAŁYCH poprzednich fabuł/rozgrywek. Nasza fabuła nie może przecież pokrywać się z tym co już było, a błędy innych MG nie powinny być popełniane jeszcze raz, prawda?
Nie musisz się ograniczać do utartych schematów, możesz modyfikować zasady, wymyślać swoje własne, albo wpaść na jakąś całkowicie nową koncepcję rozgrywki, ale warto najpierw zapoznać się z normalnymi zasadami ^.^
Powodzenia!
Krótko o mafii
Mafia polega na przejrzeniu drugiego gracza i osiągnięcia celu z góry wyznaczonego. Jest to gra psychologiczna, w której często się kłamię lub wprowadza w błąd, a najczęstszymi wskazówkami są wypowiedzi innych graczy. Jednym słowem nie znamy celów innych graczy, oraz ich umiejętności, czy przynależności do grupy, musimy to odkryć i wyeliminować wszystkich, którzy mają sprzeczne cele z twoimi celami. Najprostszy przykład:
Jest okrągły pokój w którym są 4 osoby, światło gaśnie, a gdy się zapala jedna osoba nie żyje. Ty wiesz, że nie zabiłeś i włączyłeś światło, jak zgasło, więc mówisz, iż szukałeś włącznika. Inna osoba mówi, iz skryła się w kącie, bo się wystraszyła, trzecia zaś mówi, że nic nie robiła, gdy światło zgasło.
W tym momencie musisz odkryć tożsamość zabójczy i nakłonić drugą osobę do tego, by wraz z tobą złapała mordercę, jeśli ci się nie uda umierasz i przegrywasz.
Trzeba też zachowywać się normalnie, jeśli dostaniemy rolę zabójczy nie zachowujemy się inaczej, niż na spamie. Jeśli zaś dostaniemy rolę księdza to nie próbujemy odgrywać tej roli, tylko zachowujemy się normalnie.
Faza dnia jest przeznaczona na gadanie, a faza nocy na wykorzystywanie umiejętności.
Zasady
:
1. Cała akcja mafii toczy się w tym temacie. Zabrania się porozumiewania między sobą oraz dyskusji ogólnych poza wyznaczonym wątkiem.
2. Rozgrywka dzieli się na Fazę Dnia (FD) oraz Fazę Nocy (FN). Podczas FD macie czas na dyskusję oraz wybór osoby, która zostanie zlinczowana. Podczas FN macie czas na użycie swoich umiejętności poprzez prywatną wiadomość do mnie. Deadline każdego FD i FN wyznacza mistrz gry.
3. NIE ZABRANIA się zdradzania swoich ról (TYLKO W TEMACIE! napisanie komuś na pw o swojej roli jest zabronione! to także element gry), nie zabrania się także oszukiwania w tej sprawie. Możecie kłamać, wysuwać oskarżenia z dupy, co chcecie. Interesuje mnie tylko wynik głosowania (nie oczekuję żadnych uzasadnień swojego wyboru) oraz wasza gołosłowność, tzn. nie chcę widzieć żadnych screenów prywatnej wiadomości ode mnie, czy też kopiowania tych wiadomości. To, co piszecie jest całą waszą siłą. Z konsekwencjami ewentualnego zdradzenia roli musicie się sami liczyć, a także z tym, czy inni wam zaufają.
4. NIE ZABRANIA się także zdradzania swojej umiejętności. Można powiedzieć, że jestem tym i tym, mam taką i taką umiejętność i wiem, że on jest tym i tym. Nie zabraniam także wymyślania umiejętności. Zasady są takie same jak w pkt. 3, możecie o tym pisać tylko w temacie oraz liczcie na swoją gołosłowność.
5. Na końcu każdego FD odbywa się lincz. Gracz na którego zostanie oddana największa liczba głosów umiera.
6. Edytowanie i usuwanie postów jest zabronione.
7. W czasie właściwej rozgrywki osoby martwe i niezapisane mają zakaz udzielania się w temacie.
8. Niepoinformowanie mnie o tym, że ktoś łamie zasady także będzie karane.
Jak macie jakieś pytania proszę pw, ewentualnie w tym temacie. Osoby chętne do gry proszę się tutaj wpisać, przed grą wyślę im rolę. Gorąco zachęcam do zabawy. Zbieram chętnych do 4 (ewentualnie dłużej, jak będzie mało chętnych.)
Fabuła tej mafii:
Jest rok 1200, zjechaliście do Króla do jego nowego pięknego zameczku. Zamek był wcześniej pod władaniem Saracenów. Podczas nocy ktoś zabił Króla, a co gorsza pojawili się żołnierze Saracenów pod murami. Żywności Wam starczy na 5 dni(5 faz dni), gdyż Król nie zatroszczył się właściwie o zapasy i nie przewidział wojny. Nie mniej jest szansa, że 5 lub 6 dnia wojska sojusznicze nadciągną. Oczywiste jest to, że wierni koronie (chociaż zamordowani im króla), będą do końca bronić zamku i wolą umrzeć, niż oddać Saracenom zamek.
Ostatnio edytowany przez Plazma 30 Września 2015r. 10:19, W całości zmieniany: 2
_________________